AMS

Enligt RRV har AMS på nytt visat prov på dålig intern kontroll avseende uppföljning av personer som beviljats åtgärdsaktivitet. Generellt gäller att statliga myndigheter är dåliga på att följa upp verksamheten. Helt enkelt beroende på att skattemedel strömmar in i en jämn och aldrig sinnande takt oavsett effektivitet och resultat. Oftast gäller prat och ordströmmar som beskrivning av att verksamheten går bra. Det spelar ingen roll om externa bedömmare med siffror bevisar att verksamheten inte bedrivs effektivt. Generaldirektören hävdar med emphas att vi får titta närmare på bedömningen och starta egen utredning.
En annan orsak till den dåliga verksamheten inom statliga organisationer är avsaknaden av intern kritik.
Att i fråga sätta verksamheten kan leda till att närmaste chef känner sig hotad och det främjar inte löneutvecklingen för kritikern därför håller majoriteten tyst och missnöjet och kritiken av verksamheten luftas i stället på kafferaster i stället för att framföras på interna möten. En tredje orsak är den dåliga ledarstil som karakteriserar chefer allt från den snedrekryterade Generaldirektören till den lägsta enhetschefen. Ledarna rekryteras inte för att de har god människokännedom och är sensibla utan mer för att de är lojala mot den rådande uppfattningen inom organisationen och har visat prov på att åstadkomma resultat enligt de kriterier som råder inom myndigheten. Det finns säkert handläggare inom AMS som har påpekat att aktivitetsåtgärder är ineffektiva och att personer som blivit föremål för dessa sällan kommer ut på arbetsmarknaden och att vi bättre borde följa upp vad som händer efter avslutad åtgärd. Men till vilken nytta när det inte är organisationens policy. Chefen själv har ju inte drivit den linjen varför skulle det vara till någon nytta när inte ens regeringen frågar efter resultat. Det skulle ju bara sluka resurser. Hela verksamheten slutar i ett ständigt förbrukande av skattemedel utan att något meningsfullt bedrivs och människorna läs kunderna känner sig mer och mer förödmjukade. Är det svårt att i Excel skapa ett antal kolumner med personnummer eller kundnummer vilka åtgärder vederbörande har gått igenom eller är föremål för och vad detta har gett för resultat ? Varför har inte varje kommunal Arbetsförmedling en sådan fil ? Den summeras sedan enkelt upp varje månad till Länsarbetsnivå och därefter totalt för hela landet.
Så kan ett enkelt uppföljningsinstrument skapas till mycket låg kostnad. Vad gör internrevisorn på AMS ?
Naturligtvis borde det vara så att denna organisation påvisar brister i uppföljningen före en extern organisation. Bo Bylund bör omge sig med fler upprorsmän snnarare än ja sägare. Hur mycket skulle varje person få i handen om man betalade ut kostnaderna fär aktivitetsåtgärderna direkt till den arbetslöse? De enda som lever gott på denna verksamhet är de privata företag som anordnar aktivitetsåtgärderna. Det är konstigt att Socialdemokraterna tillåter att privata företag kännar pengar på att folk har dragit en nitlott i världfärdssamhället. Varför inte låta dessa personer ägna sig åt hushhållsnära tjänster i stället för att gå i meningslösa aktivitetsåtgärder. På så vis skulle AMS kunna finansiera och skapa arbete åt denna grupp. Men då blir det samma resonemang om att staten subventionerar högavlönade. Låt då bara ensamma mammor och pappor komma i åtnjutande av dessa tjänster. Några av de långtidsarbetslösa kan stimuleras till att starta egna småföretag inom denna bransch bara de kommer i närheten av den reguljära arbetsmarknaden och känner att de uträttar arbete som efterfrågas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0