Skolan

Skolan har gått från absolut auktoritets led undervisning till idag en undervisning som bygger på att eleverna själva skall ta initiativ till vilken kunskap som skall diskuteras i skolan och läras ut i skolan. Den kunskapssökande skolan. Men ändå är skolan obligatorisk. Kommer utvecklingen att fortsätta i allt snabbare takt är det inte en avlägsen tanke att tänka sig en frivillig skola som står till förfogande för att kunderna (eleverna) får efterfråga den utbildning som var och en vill ha. Miljön i skolan kommer då att förändras från utbuds ledd undervisning till att vara efterfrågad och en större benägenhet från eleverna att tidigare än nu ta undervisningen på allvar. Alltid kommer diskussionen pågå, var hamnar de svaga ? Ja, det kanske kommer att utveckla sig så att det kommer inte att finnas så många svaga i och med att alla kommer att ha tillgång till nätet tidigt och många fler än i dag kommer att vara kunskapstörstande. Alltid kommer ungdomar att vara busiga och livliga men det är lätt avhjälpt med att införa mer fysisk aktivitet för de som efterfrågar denna form av undervisning. Förlägg skolar till andra trakter än i tätbebyggda områden. Alla former av undervisning kommer att utveckla sig i denna skissade ?organisation?. Naturligtvis behöver vi inte Skolverk och kommunala organisationer utan undervisningen kommer att bedrivas i småföretag som vilka företag som helst i dagens samhälle. Administration är idag oerhört överdriven och kostsam i stället behöver den minskas drastiskt till förmån för den rena produktionen. Låt produktionen sköta sig själv och sluta med analys, uppföjning och annat trams som försigår i dag och inte leder till mer än att administratörer och annat folk sitter i meningslösa diskussioner och sammanträden. Hur pass effektiva är sådana symposium ?
Många frågor uppstår i den skissade utvecklingen men verkligheten kommer att ta överhanden över styrningen från politiker. Konsumenterna kommer allt mer att ta över utvecklingen och styra den i en mycket mer decentraliserad utveckling. Då kommer också de duktigaste pedagogerna att sköta produktionen och inte vara invecklade i administrationen med ej fruktbärande sysslor. Vi har i dag en mängd ideeella organistioner inom idrottsrörelsen och kultursektorn. Det är ingen avlägsen tanke att undervisning skulle kunna utvecklas i denna riktning. Varför skulle det vara ommöjligt för en friidrottsklubb eller hockeyklubb att fullständigt ansvara för elevernas utbildning. Vilken segregation skulle inte uppstå ? Segregation uppstår i vilken form som undervisningen organiseras. Som det är nu skapas mer problem än nuvarande organisation löser. Vi måste se möjligheter och inte ständigt fastna i omöjliga diskussioner med intellektuella förtecken som de ständigt dominerande. Släpplös utvecklingen och låt produktionen sköta sig mer eller mindre själv med ansvar för sin egen utveckling. Vi har i dag lärardagar där det borde diskuteras och leda till en mycket mer decenraliserad utveckling. I stället kommer någon forskare eller förståsigpåare och föreläser inför en passiv församling.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0