Maratonloppet och Kina

Vaknade strax före kl 0200 och bestämde mig så småningom för att ta mig ur bingen och förpassa mig ner till TVn. Maratonloppet hade pågått i ca 20 minuter och klungan bestod av ca niolöpare som hade öppnat på ca 14,30 de första fem km. Ett glasjuice i kombination med en hård leverpastejsmörgås med saltgurka smakade utmärkt. Loppet gick i centrala Beijing och åskådarmassorna som verligen var massor hölls på betryggande avstånd från löparna av i stram givakt stående poliser. Banan gick för det mesta på fyrfiliga boulevarder med undantag för passager inom lummiga universitetsområden. Intryket jag får bara genom att betrakta gatumiljön i samband ned loppet är att det Kinesiska samhället måste karakteriseras av en järnhård disciplin. Det är visserligen ingen överraskninng med tanke på de rapporter som media ger. Men det är ändå fascinerande att se miljön i verkligheten. Kina vinner medaljstriden i 2008 års OS överlägset och det är naturligtvis en värdemätare på den utveckling som landet snabbt uppvisar även ekonomiskt. Det kommer naturligtvis att dröja decennier innan mänskliga fri och rättigheter uppnås med våra mått mätt om någonsin.. Kontrasten mot ex maratonlopp i västerlandet är slående. Här tillåts cyklister följa loppet, jag tror mig komma i håg att i VM i Kanada följde dåvarande förbundskaptenen loppet per cykel. I Athen var säkerheten inte 100% med konsekvenser att en åskådare lyckades koppla ett nacksving på ledaren av loppet. Men inget västerland skulle kommendera ut brigader av poliser för att vakta loppet. Intressant i vilket fall som helst att följa utvecklingen i Kina kommande år. Hoppas på många bra bloggare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0