Idrottsprestationer

I dag eller om det var i går avslutade Sörenstam karriären. Sportjournalister skriver krönikor och rankar hennes prestation i relation till övriga svenska idrottsmän. Alla är ense om att det är omöjligt att jämföra. Går det att rangordna genom att införa kriterier och poängsätta kriterierna.
1.Vilken internationell nivå är sporten ifråga utsatt för? I bandy finns fyra nationer som krigar om VM titeln. I de mest grundläggande disciplinerna som löpning är alla jordens 200 länder med, nästan.
2.Närbesläktat kriterie kan vara hur stor är tröskeln för att ta sig in i sporten. Kommer golfspelare från överklassen? Även den fattigaste nation har ett fotbollslag.
3.Hur mycket träning måste vederbörande lägga ned? Omöjligt att bedöma, alla på världsnivå ägnar 8-10 timmar om dygnet till förberedelser. Möjligen med undantag för fotbollsspelare och närbesläktade bollsporter.
4.Går det att poängsätta virtousiteten i prestationsutförandet. Zlatans klackspark contra Borgs dubbelfattade backhand eller Stenmarks korrrigering inför ett befarat fall samt Forsbergs straffint.
5.Att med långsiktig möda träna sig till en prestation med små eller ringa förutsättningar om det nu går.
6.Folkkär. Få följde Annika när hon vann sina US Open . När Stenmark åkte stod hela nationen still. Försök att sätta poäng med ex skalan 1-10. Jag återkommer!
Var det 1988 eller 1989? Edberg vände Wimbledonfinalen mot Boris Becker och vann i fem set. Jag var på tältsemester med familjen i Danmark och kom tillbaks till campingen efter en utflykt. Jag begav mig till receptionen där det fanns en TV och jag lyckades knö ned mig strax innanför dörren. Längre kom jag inte och ende svensk var jag.Lokalen var till sista decimetern fylld av jublande tyskar som skrek som besatta när Boris i tredje setet ledde och hade matchboll. Jag glömmer aldrig när Stefan vände och när tredje set hade pågått några gamen var lokalen nästan tom med undantag av några få verkligt intresserade tyskar. Då började jag ge mig till känna med jubelrop. Jag kan fortfarande få gåshud när jag tänker på situationen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0