Kamraterna - Basel

Swebuss till Göteborg och till Sofia och Stefan. Tar elvan till Järntorget. Ringer på porten,ingen hemma dock har Sofia förvarnat per telefon att tung shoppingrunda kanske ännu inte är avslutad vid min ankomst. Går sakta uppför Haga Nygata och sätter mig på en bänk för att invänta de av påsar nedtyngda. Stefan gör en snabb avstickare för att hanndla och Sofia får hjälp med påsarna. Väl i lägenheten demonstrera Sofia en läcker klänning ämnad för det kommande bröloppet som hon och Stefan är inbjudna till. God kyckling rätt med curry före matchen. Stefan och jag hojade på nyinköpta läckra cyklar genom centrala delarna av Göteborg i den mer än ljumma kvällen. Närmade oss Heden och allt fler supportrar i blåvit randiga tröjor. Själv är jag klädd i födelsedax presenten med alla autograferna från mästarna. Stefan kjedjar säkert fast cyklarna utanför arenan och vi kliver snabbt in på ett relativt ödsligt Nya Ullevi. Det går alltid rysningar i kroppen när jag kommer i kontakt med Nya Ullevi. Det var ju här jag såg semifinalen mellan Sverige - Tyskland 1958. Lagen entrar den skandallöst dåliga gräsmattan och matchen börjar med en kvalificerad målchans för Blåvitt. Därefter tar Basel över och dominerar matchen med bra passningsspel och på sina håll och kanter läcker teknik. Mål till Basel på en hörna där en omarkerad Baselspelare otagbart sätter bollen i nät med hjälp av en välriktad nick. Dock lyckas IFK kvittera innan paus med en kopia av målet mot Helsingborg. På högerkanten inväntar Allexandersson Adam Johanssoon och slår passningen precis i rätt ögonblick så Adam kan nå bollen strax före förlängda mållinjen och slå bollen snett inåt där Tomas Olsson stenhårt sätter den i nät. Vilt jubel på läktarna. Andra halvleken inleds med bra spel från Kamraternas sida men inte några vassa chanser skapas. Robin Söder har bra spelförståelse och snabba fötter i passningsspelet, det visade han vid minst två sekvenser. Pontus Wernblom rent ut sagt dålig. Ingen teknik som leder till flera tekniska missar dvs bortslagna passningsmöjligheter. Varför spelade inte Wallerstedt? Obegripligt! Mitt tips är att matchen i Basel kommer att bli för svår. Basel kommer att dominera på hemmaplan och gå vidare till ytterligare Champion kval.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0