Prostataprojektet

För fyra år sedan fick jag en förfrågan om jag ville vara med i en klinisk prövning kallad REDUCE. Målsättningen med studien är att se om läkemedlet dutasteride kan förhindra utvecklingen av prostatacancer i jämförelse med placebo. Vi är 8 000 män från 42 länder och i Sverige 278 män som deltar i studien. Under de fyra åren har jag träffat ansvarig läkare två ggr per år. Varje gång har en rad blodprover tagits genom ett vanligt stick i armen. En gång om året har prostatan underssökts av doktorn. Och två ggr har prostatabiopsier hämtats från min prostata. Senaste biopsien som togs i början av juni visade ingen cancer och det fick jag reda på i dag på förmiddagen. Skönt! Nu återstår resultatet av studien och i samband med resultatredovisningen får jag reda på om jag ätit placebo eller läkemedlet. Detta sker någon gång i slutet av våren 2009. Det skulle naturligtvis vara bra om alla män över en viss ålder kunde testas för förhöjda PSA värden. Prostata cancer är en lurig historia genom att den har så många förlopp. I regel hinner män dö av någon annan orsak än sin lindriga prostatacancer. Det är väl här problemet ligger för sjukvården genom att allt för mycket resurser skulle läggas ned på att testa helt i onödan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0