Postens VD och företagsledningars löner

Jag undrar om det är bra att i affekt avstå från kommande lön och tillråga på allt förklara att den lön som jag redan fått i ca fem månader, ja den kommer jag att avstå ifrån.För mig vore det ingen överraskning om VDn nästa vecka föklarar att han inte längre är disponibel för jobbet. Nordström har fått jobbet för sina insatser att göra Nordea till en Nordisk bank med engagemang i våra grannländer. För det har han fått fem miljoner/år i pension. Lönen i Nordea var förmodligen rikligt tilltagen. Månadslönen för det tillfälliga jobbet i Posten som går ut på att slå ihop svensk post med dansk har jämförts med 45 brevbärarlöner. Statsministerns månadslön är ca 130 000 kronor. Kanske vore det dax att begränsa statliga topp tjänstemäns löner till ungefär högst tre till fyra ggr statsministerns. Att privata näringslivets ägare väljer att betala sina chefer mångdubbelt större belopp är deras ensak och allmänheten kan välja att avstå att stödja repektive bolag. Nu är det så att även här går det att ha invändningar. I de flesta storbolag är det pensionsfonder och försäkringsbolag som äger bolagen och som dessutom står i allmänhetens tjänst. Då kanske det vore smakligt att representanterna på bolagsstämmorna begränsade lönerna till ledningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0