Regionbildningen

I dag 2008-10-06 på NWT debatt skriver företagaren Rolf Olsson från Hagfors att han uppfattar Näringslivsföreträdarna i Värmlands positiva åsikter om att tillhöra en Storregion som svammel. Jag håller med honom. Jag försökte när jag läste aukoriteternas artikel att med penna i handen strecka för de konkreta aktiviteter och vinster som skulle uppstå om Värmland organiserade sig i Västra Götaland som var deras alternativ. Vi lever alla på att ett fåtal individer är kreativa och organiserar produktion kring ett företag som genererar skatteintäkter. Andra är kreativa inom idrott, kultur m flera verksamheter. I Värmland finns en population på knappt 300 000 individer. Vi kan inte förvänta oss att någon stor arbetsgivare skall etablera sig inom gränserna utan det är småskalighet som kommer att vara den betydelsefullaste försörjningen för landskapets invånare. Därför är det viktigt att goda förutsättningar finns för de kreativa individer som då och då poppar upp ur massan. Den absolut viktigaste förutsättningen är att det är korta beslutvägar inom kommunerna och att järnväg, flyg och vägar fungerar någotsånär. En annan viktig faktor är låga skatter och offentliga avgifter. Således minimalt med resurser till administrativa organisationer som kommuner och landsting och länstyrelser om de skall finnas överhuvudtaget. De skall koncentrera sig på sina kärnuppgifter. Sjukhusen skall bolagiseras med så minimal överbyggnad som möjligt. Vårdcentraler skall drivas i privat eller av anställda och etableras där olika behov av sjukvård finns. Således på ett flexibelt sätt allt efter efterfrågan. För Värmlands turistnäring är det betydelsefullt att vi syns och bjuder ut oss på den Europeiska marknaden mer konkret än i dag. Betyder att vi måste vara närvarande där kunderna finns. Region Värmlands nuvarande resurser kan omplaneras till försäljningskontor i några av Europas huvudstäder. Tillskott till denna verksamhet kan med fördel tas från de överetablerade organisatoner som i dag finns i de flesta Värmländska kommuner och regionala organ. Oerhört viktigt är att politiska partier utökar sin marknadsföring för att dra till sig begåvningar som inser betydelsen av effektivitet och marknadsföring.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0