Tresteg mm

Fick en tanke i huvudet när jag tittar på trestegsfinalen. Undrar om jag ändå inte mest fascineras av denna gren av teknikgrenarna i friidrott.

Andra teknikgrenar består av en aktivitet som jag hinner se. Men tresteg är ett slags utövande i ultrarapid. Visseligen hinner jag med att kolla några faser i stav som snabbheten i ansatsen, isättningen, hängfasen och vändningen uppåt mot ribban och passagen.

Även Slägga om producenten är med i fotisättningarna är fascinerande. Jag har hört att det är viktigt att ligga före med höften i diskus och kanske också kula. Spjut är en teknikgren som möjligen är den mest bollkänsliga. Koordination är förstås viktigt i alla grenar.

Jag börjar förstå de tränare som sitter på läktarna och har mycket instruktioner till sina adepter. Men vad jag inte förstår är hur de hinner med att se när de inte har tillgång till närbilderna som TV producerar. Förklaringen måste vara att de som sina adepter har tränat mycket men då att träna ögat till slow motion seende.

Jag fick tårar i ögonen när norskan på 100 m häck för damer intevjuades och käckt vinkade och hälsade till Sanna och Jenny.

Vilken är mest förnedrande mot konkurrenterna av Bolt att springa sakta mot slutet och demonstrera sin överlägsenhet eller att  flytta startblocken redan i starten tio meter bakom startlinjen?

Bolts charad att peka med händena mot himmelen betyder det att han är på väg mot densamma som en raket?

Apropå ranordningen som Mathias S var innepå nyss så kommer jag ihåg från min oansenliga tävlingsperiod.
En av mina konkurrenter som var bättre än oss andra kom in i omklädningsrummet före en tävling. Efter dörr passagen eller just i densamma ställde han frågan: "Och vem är det som skall bli tvåa i dag". Alla tittade ner i golvet och fortsatte att
 pyssla med förberedelserna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0