Inför 2010

Det mest spännande och förväntansfulla blir att bli Morfar. En naturlig mänsklig händelse men ändå inte alla förunnat att få uppleva. En del av livets glädjeämne för många. Innebär också ansvar och omtanke.

För mig har idrotten alltid spelat en stor roll i livet och eftersom det är vinter OS redan om en dryg månad blir det naturligtvis många timmar att ägna åt denna händelse. Samtidigt upplever jag med stigande ålder att den där extra gnistan och fanatismen inför nationens prestationer lite grann avtagit. Mer betydelsefullt har blivit att kunna prestera min egen planerade träning.

Extra spännande i närtid är förstås att följa små kronornas resultat i pågående JVM.

Juni månads VM i fotboll från Sydafrika följer jag med stort intresse. Borde bli Brasilien Spanien i finalen om lottningen medger en sådan utveckling.

Jag hoppas kunna fullfölja höstens väl genomförda träning på ett fullgott sätt och med stigande mängd och tyngd. Också frekvens. I bakhuvudet ligger att utöka cykelträningen och framförallt börja tidigare än förra året. Att fara ut på tre fyra timmars rundor i Kds grannskap och bli trött, hungrig och törstig och få vila ut på altanen en solig eftermiddag är en njutning i kolosalformat.

Bloggandet har tilltagit i styrka under gångna året. Inför valet 2010 och som samhällsintresserad kommer jag att ägna en betydande del av vardagen åt att läsa ledare och följa upp den politiska diskussionen i riksdagen. Med detta som underlag kommer det att bli en och annan insändare i lokal blaskan.

Jag vill försöka att tillägna mig det bästa som jag bedömer utav varje politiskts partis program. Dvs jag skall försöka att vara nyanserad i mitt politiska ställningstagande. Att vara ensidig eller fanatiskt troende är inget bra karaktärsdrag. Öppet sinnelag och mottaglig för kunskap och argument från alla sidor borde utveckla förståndet på bästa sätt. Tyvärr upplever jag stundom att det är svårt att bli av med den last som under åren samlats i ryggsäcken. Att se framåt är ett försök som heter duga.

Stefan Einhorn hade ett vinter program liknande sommarpratarna som var värt att lyssna till och som innehöll mycket klokskap och visdom. Att lyssna till programmet upprepade gånger vore inte fel.

Att tro att jag sitter inne med alla lösningar till de flesta problem är att göra sig en verklig otjänst och att förminska sig till en liten fjärt i andras ögon. Istället skall jag ha som mål att ställa så många frågor som möjligt.

Att läsa en bok minst i månaden vore ett eftersträvansvärt mål samt att därefter skriva en recensionen på bloggen vore skoj. Dito för film.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0