Värmlandskörven

För första gången var jag med mamma och syrran när julkorven tillverkades.

Jag skalade en mängd potatis kanske två kilo. Jag har en väl utmejslad teknik när det gäller poatatisskalning. Potatisen befriades från skalen på rekordtid. Möjligen tog det tio minuter. Syrran påpekade vikten av att skala noggrant och inte lämna några svarta fläckar kvar på potatisarna. Jag efterlevde hennes propåer men någon liten skal prick blev allt kvar. Men det har ingen betydelse när potatisen skall sönderdelas i kvarnen.

Löken skalade jag och fick hjälp av mamma.

Därefter blev det en trevlig fika stund med syrrans familj och mor.

Och vips hade syrran blandat ihop fläskfärs, köttfärs, lök och kryddor.
Jag smakade av korvdegen och tyckte att något mer stark smak borde justeras till. I med mer kryddpeppar.

Fem meter korvskinn hade inhandlats av mor. Och så började tillverkningen. Jag öste upp korvsmeten på assistentens brygga och yngste sonen tryckte ner smeten. Skinnet hade syrran trätt på munstycket och där kom smeten ut i skinnet och korven formades. Totalt blev det nio korvar som fördelades på tre.

Totalkostnad för de nio korvarna 210 kr.

Trevlig aktivitet!

Kommentarer
Postat av: Erik Törnqvist

En riktig Körvmästare!

2010-01-02 @ 16:43:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0