Chefsnoja

Då¨och då kommer jag i samtal med människor in på att det finns behov eller jag blir tillfrågad vad jag sysslat med eller med anledning av frågan har du gått i förtida pension av att berätta om händelser i arbetslivet.
Jag brukar inte sällan karakterisera yrkeslivet med en detalj och det är att jag haft chef noja. Inte sällan har jag hävdat en uppfattning på arbetsplatsen som inte uppfattats populär. Konsekvensen har blivit att jag betraktats som en aning udda.
Ofta har jag funnit ett underhållningvärde i att hitta på och säga saker som gått rakt emot gänget. Inte så bra medger jag men provocera kan ha sitt värde inte alltid men då och då.

Jag undrar om det är de personer på en arbetsplats som är av en annan uppfattning än den gängse som skall betraktas som udda eller om det är rent av den gängse uppfattningen som är udda?

Jag kommer in på ämnet anledning av den senaste tidens avslöjanden om totalt felaktiga beslut när det gäller ersättningar till chefer och lëdningsgrupper. Nu är det långt ifrån den kategorin som jag har umgåtts med men ändå verkar det finnas likheter mellan grupperingar i mindre och större organisayioner.

Framförallt den gamla  sanningen att chefer eller grupperingar i företag omger sig med jasägare eller ett mera drastiskt uttryck är rövslickare för att riktigt betona följsamheten till den man är beroende av i kariären eller vid nästa lönerevision. Jasägare och tystnad är naturligtvis den främsta orsaken till att felaktiga beslut fattas och att de får förödande konsekvenser. Jag tycker att det vore den enklaste saken att ta hänsyn till och i varje fall analysera på ett vettigt sätt olika åsikter. Men visst görs det. Sammanträden kan pågå i timmar men vad är det mötet dsiskuterar? Sk cykelställs mål. Är det det vanligaste? Möjligen.

Annika Falkengren kunde omöjligt förklara varför det blivit så fel. Naturligtvis för att ledningsmiljön på SEB är sådan att tystnad eller alltför lit diskussion uppmuntras. Annika Falkengren är kanske ingen bra chef med sitt smått smattrande verbala framtoning. Skall chefer vara lyssnande och värderande? Naturligtvis är det en bra egenskap men ackså sällsynt. En annan smatterchef är Wanja Lundb  Wedin ungefär egenskaper som Marcus Wallenberg nuvarande styrelseordförande i Investor.

Det verkar som en hel del av dagens chefer är valda  enlikt sämsta tänkbara kriterier. Visst finns det lysande undantag. Jag vill framhålla nuvarande statminstern som en lyssnande och lugnt samtalande person. Scanias VD är ett annat exempel på en chef som kombinerar ett lysande resultat med lugn och sans. Motsatsen är socialdemokrernas Ylva Johansson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0