Häpnadsväckande siffror

Jag läser på T4s webbsida en undersökning avseende subventionerna till olika flygplatser. Dvs kommunalt stöd, stöd från Luftfartsstyrelsen och statlig upphandling.

http://www.tv4.se/1.385343

Mest upprörande är hur en fattig kommun som Torsby kan spendera 5,1 miljoner på flygplatsen. Häpnadsväckande är att varje resa subventioneras med 4 767 kr.

Inte nog med det. Hur ser klimateffekterna ut vid en jämförelse mellan flyg och dieseldriven taxiresa?
Totala CO2 utsläppet för flygningarna mellan Torsby och Sthlm var 2007 473 200 kg koldioxidekvivalenter.
Motsvarande siffra för Stigs taxi med samma antal passagerare var 303 817.
Således en fördel för taxi resan med 169 383 kg koldioxidekvivalenter. Om det är mycket relativt sett har inte jag kunskap om.

Vad jag som medborgare i Värmland undrar över är hur ledande kommunpolitiker inklusive region Värmlands företrädare kan låta verksamheterna hålla på? Och dessutom inte bara stödja själva verksamheten med medel utan dessutom lobba för att den skall öka.

Den politiska oppositionen och regeringen stödjer kommunerna med miljarder för att inte behöva säga upp folk inom världfärdsektorn. Tillåt mig att tvivla på dagens beslutsfattare.

Maldivernas regering hade regeringsmöte under vattnet i helgen för att uppmärksamma världens ledare på kommande klimatkatastrofer. I dag har vi sen't 2009. Siffrorna presenterades och var säkert tillgängliga 2008 för kommuinala beslutsfattare.

Samtidigt i dag på förmiddagen tar jag del av en hearing på SVT avseende hur det ser ut i halvtid när det gäller uppnådda klimatmål för landet. Landshövdingen i Värmland Eva Eriksson sitter som ordförande i något som heter miljöråd och är vad jag uppfattar rådgivare till regeringen inför kommande Köpenhamnsmöte.

Har vi de företrädare vi förtjänar och vad gör de för att bidra till minskade koldioxidutsläpp?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0