Teater besök

Det har blivit en vana de senaste åren att infinna mig på Karlstads Teater för att skåda på generalrepitionen av kommande höst musical.

Tyvärr har mitt musikintresse alltid varit klent. På senare år har jag försökt att från och till ta del av klassisk musik men det blir ingen kontinuitet över aktiviteterna. Och det är det som det måste bli om jag skall träna upp mig i något nytt.

Att en gång om året gå på teater och få ut något av det är att hoppas på gudskelov. Nu är det så att det går att bara slappna av och sitta lugnt och bara beskåda. Så säger många.

Nu blir det av någon anledning töligt från första början för mig. Jag är en aning hörselskadad och jag vet inte hur det skulle vara om jag inte vore det. Men när det gäller musical så kan inte jag höra alla repliker och det kan vara ganska viktiga repliker för att förstå sammanhanget. Och när ensemblen sjunger i kör blir det bara en enda ljudmatta. Det går inte att urskilja ett enda ord av vad textmassan består av.

Årets musical  handlade om en före detta stumfilms primadonna som när ljudfilmen tagit överhand fortfarande trodde och levde sitt liv som att hon fortfarande var en världsstjärna.

Ingen handling som kunde engagera mig. Men säger någon varför inte betrakta det hela som underhållning och lyssna till den högkvalitativa musiken och skådespelarprestationerna. Men säger jag jag kan inte värdera skådespelarprestationerna för att jag ser teater 1 eller två ggr om året.

Sedan tycker jag att föreställningarna är alldeles för långa. Första akten en timma och femton minuter paus en halvtimma och sedan en timma. Dra ner det hela till två ggr fyrtiofem minuter med femton minuters paus.

Kommentarer
Postat av: Anonym

I första meningen skriver du att "Det har blivit en vana de senaste åren att infinna mig på Karlstads Teater för att skåda på generalrepitionen av kommande höst musical".

Ditt blogginlägg går ut på att du nog kanske skulle förstå teater bättre om du bara vore där oftare!Citat "Men säger jag jag kan inte värdera skådespelarprestationerna för att jag ser teater 1 eller två ggr om året".

Man kan nog, utan större tvekan såga att dessa båda stycken är rätt motsägelsefulla....

Hälsningar

Eddy Merx

2009-09-25 @ 12:12:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0