Rehaben

Fjärde augusti var jag hos min snälle sjukgymnast och fick nytt program. Sedan dess har jag tränat programmet varannan dag och följt instruktionerna som jag uppfattar till 100%. Det innebär nio pass dagens inräknat. Jag brukar säga till träningskompisar att efter uppehåll i träningen märker jag en vesäntlig skillnad i styrka efter elva pass.

Helgen innebar att jag bröt varannan dags rytmen och vilade två dagar från rehab programmet. Jag förstod att jag skulle vara i form med den extra dagens vila. Det känns underbart att känna hur starka vissa muskler har blivit. Speciellt gluteus maximus fungerar 500% starkare än för tre veckor sedan. Då kunde jag knappt lyfta rumpan med stöd av ena foten. Nu kan jag lyfta rumpan och hålla i minst femton sekunder statiskt.

Och bättre skall det bli. Varannan dax träning fungerar jättebra när det gäller styrka. Nu har jag som sagt bara prövat senaste programmet i tre veckor. Vad bliva månde om tre månader?

Planen är att den ordinarie styrke- och konditionsträningen skall komma i gång i månadskiftet och då blir det till att malla in rehabträningen varannan dag och ordinarie träningen däremellan. Det skall fungera i och med att det är olika muskelgrupper som tränas.

Jag skall kolla när jag träffar min förträfflige sjukgymnast i veckan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0