Frihet

Vad är rättvisa och hur skapar vi ett rättvist samhälle? Temat debatteras ständigt och dagligen på tidningarnas ledarsidor och debattforum.

Politiken är uppdelad i två läger. Det ena lägret vill avskaffa orättvisorna genom att med olika lagar och ingrepp bestämma hur vanligt folk skall hantera vardagen. Det andra laget påstår sig vilja lämna större frihet till den lilla människan och lösa ofrihets problemet med mindre politiska ingrepp.

Större frihet i samhället innebär också större ofrihet för de som inget har. Frihet och ofrihet. Hur definieras de begreppen? Är de lika svåra att få någon ordning på som rättvisa och orättvisa?

Några få menar att folkomröstningar i kommunens minsta detaljfrågor är att föredra framför beslut av valda politiker. Lyckligtvis är de få.

Men delade meningar råder om Karlstads kommun har för få idrottshallar eller i synnerhet att de har för många och att de är byggda på ett felaktigt sätt.

Delade meningar råder också om föräldrar skall bestämma över om de själva skall uppfostra barnen eller om alla småttingar skall lämnas på dagis vid dagens början.

Skall vi skicka människor till Afghanistan för att avskaffa orättvisorna i det landet?

För den samhällsintresserade och politiskt intresserade är det många frågor att ta tag i och döma av för att själv komma till en tvärsäker slutsats.

Själv drabbas jag av dagliga tvivel när jag läser debattsidorna och ledarsidorna.

Skall människor betala skatt efter förmåga och bidra till samhällets olika funktioner solidariskt eller skall alla betala lika skatt och samhällets funktioner inte vara så utbyggda som kanske i dag?

Jag brukar inte läsa NWT så noga men i dag läste jag Mårtenssons krönika om Rallyt. En av de bästa krönikor jag läst. Jag instämmer till fullo att rallyt är de onödigaste idrottevenemang som hittats på. Det går ju att ställa sig på bron över E18 och kolla på bilarna. Den intresserade behöver inte åka långt in i Hagfoprs skogen för att se plåtlådorna hoppa 40 meter. Men det är förstås höjden av frihet. Såvida inte något stakars oskyldigt djur drabbas antingen av död eller får sitt liv stört av motorljudet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0