Dialog med min jaktkunnige kamrat

Hej!
 
Kan inte undgå att ta del av nyheterna om vargjakten. Det är ju fösta sides stoff på de flesta nyhetssidor.
Tänker så här. Jag är inte jakt intresserad däremot intresserad av hur myndigheter sköter sanhällsfrågor generellt.

Jag vänder mig därför till min jaktkunnige kamrat.
 
Som vanlig medborgare blir jag förvånad. För att skjuta 27 vargar är 12 000 jägare ute i skogarna. Visserligen är
landets yta enormt stor. Men jägarna och myndigheter vet ganska väl var vargarna finns har jag förstått. Det bevisas också av att på ett dygn lyckas jägarna fylla kvoten till 100% eller näst intill.
 
Vore jag Landshövding skulle jag ställa mig tveksam till att organisera jakten på det sätt som skett.
 
Jag skulle ha tillfälligt anställt några jägare som fått i uppgift att genomföra uppgiften. Hur ser Du på det?
 
Jag ser också att Naturskyddsföreningen med rätta är upprörda.
 
Hälsningar
Inge

Jag får snabbt nedanstående svar:

Jag har alltid ansett att vi skall jaga varg när stammen är tillräckligt stabil för att undvika inavel. Jag anser att vi borde ha dubbelt så mycket varg innan vi började jaga. Jägarna är ett blodtörstigt släkte som får njutning (min ändring) så fort de får döda något. De flesta vargar är ju märkta och det är nog så att jägarna har pejlat in dom.

Min kommentar:

Vi har 21 län i landet eller kanske några fler med lika många hövdingar. Har alla dessa kunniga människor som är före detta politiker alldeles tappat vet och sans eller ägnar de sig på skattebetalarnas bekostnad enbart åt att fara omkring i länet och klippa band? År det ingen av dessa höjdare som har förmått att göra intryck på främst sina kolleger från Värmland och Dalarna att visa prov på ledaskap?

Och hur har dialogen skett på departementet?

Hövdingen i värmland skickar ut en tjänsteman från länstyrelsen att i timmar på bästa betalda övertid ägna sig åt
att övervaka och registrera vargjakten på de nio djuren som skall fällas i landskapet. Vilken mer idioti bedrivs på denna myndighet? Lägg ner och överför medlen till att sätta upp mitträcken på de sträckor i länet som ännu inte fått denna för bilisterna så behövliga skyddsanordning.

Läser också i blaskan att dagen för jaktstart har jägarna varit ute med skoter och bil och försäkrat sig om var vargarna finns. Vilken ojusthet mot djuren. Det är inte utan att jag håller med min jaktkunnige kamrat om omdömet om jägarna. Förstås är det så att det finns sansade krabater även bland jägarna.

Upprördheten förminskas inte med vetskapen om hur mycket tid och kraft och skattemedel som lagts på att få en livskraftig vargstam i landet och sedan har det dessa konsekvenser.

Avgå Landshövdingen!

Och var finns miljöhandläggaren på Region Värmland och hur har denne av skattebetalarna avlönade tjänsteman/kvinna agerat i frågan?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0