Konsert i går kväll

Mitt musikintresse har alltid varit på bottennivå. Jag har några få ggr gjort tappara försök att lyssna på klassisk musik. Elvis musik förstås går det inte att undgå att gripas av. Några andra svenska artister också har jag inte kunnat undgå.

Hustrun har tagit initiativ  till en del musical föreställningar som Fantomen och Kristina från Duvemåla m fl. Jag har många ggr sagt att jag varit för otränad för att fullt ut kunnat uppskatta det hele.

Ser på DN i dag att en ny stjärna har fötts, Amanda Jenssen. Oj när jag läser vidare upptäcker jag att hon var med i Idol 2007 och blev knappt slagen som tvåa av Marie Picasso vem nu det är? Och att hon bara har halv lungkapacitet efter sjukdom i tidig ålder.

I går kväll blev det en fantastisk upplevelse att se Helena Sjöholm tillsammans med en Walesisk operasångare i Berwaldhallen framföra Trettondagsoperan.

Men vilken coach och dirigent. Där kunde jag verkligen i ordets rätta bemärkelse få en bekräftelse på vad coaching innebär i alla sin styrning av en 100 kvinnor/män stark orkester. Att vara dirigent måste vara ett under av bollsinne och avslappning.

Undrar hur många timmars förberedelse det behövs för att få en sådan orkester att spela som han dirigerade?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0