Toppning

I dag kändes det formidabelt urstarkt på träningen. Jag sa till kompisen att hade jag haft den känslan när jag var aktiv hade jag hotat Sebastian Coes dåvarande världsrekord på 800m. Coe var visserligen ett decennium efter min aktiva tid, men ändå.

Möjligen beror toppformen på att jag som jag berättat tidigare tränat två ggr i veckan under en tre veckors period.

Bakgrunden är tre ggr i veckan sedan början av oktober. Jag tänker så här, att här har dagens och framtidens toppidrottare formeln till att vara i form vid rätt tillfälle. Svårare än så behöver det inte vara.

Självklart är det så att multipeln ökas med fyra eller tre för en världsstjärna. Således tränar en toppidrottare tolv till nio pass per vecka.

Således bryt ned träningen med en tredjedel sista tre veckorna inför viktiga uppgifter och succen är säkerställd.
I dag är det Onsdag och är den viktiga uppgiften under kommande helg bör möjligen vila intas kommande två dagar eller torsdag och fredag ägnas åt aktiv vila.

Jag prövade delvis ovan anvisade recept under min senare del av karriären som jag ägnade åt långdistans lopp och var alltid i form när det var dax. Möjligen hade jag nått större framgångar om jag tillämpat tre veckors nedtrappningen. Istället var det nog så att träningen trappades upp under de tre sista veckorna. Där var felet.

Ja, Ja. Så är det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0