Lumparminne

Häromdagen läste jag en debattartikel av Bo Pellnäs. Han var i senare delen av min lumpar tjänst plutonchef. Jag tyckte att han betedde sig konstigt i bland i sin ledargärning men det berodde möjligen mer på min inställning än
hans ledarmetoder.

Ett ex var när plutonen skulle ut på en flerdygnsövning. Vi startade med cykelmarsch från I2 kaserngård. Plutonchefen utan packning. Plutonen fullt utrustad med packning och vapen. Plutonchefen startade och genomförde cykelmarsch så fort han kunde mot Sörmo masten. Plutonen var utspridd över ett fem kilometer lång sträcka. Själv hade jag inga problem att hänga på chefens bakhjul. När det var dax för rast vid TV tornet klädde jag av mig i kallingarna och hängde upp de genomsvettiga kläderna på cykeln. Solen sken och efter en timma var plutonen samlad och mina kläder torra.

I dag är den före detta plutonchefen ledamot i Svenska Krigsakademin och försvardebatör.

I debattartikel vill han att sverige skall lämna den gamla ryssskräcken. Men han förordar att regeringen skall återupprätta flygbas på Gotland. Det går inte ihop med min åsikt att vi skall halvera försvaret och överföra ca 20 miljarder till åldringsvård och förebyggande hälsovård. Jag är överens med Pellnäs när det gäller att lämna ryssskräcken.

Lyssnar på P1 med Täppas. Jag skall nästa gång jag är på bibblan leta efter boken "Begrav mig stående för jag har hela livet legat på knä" appropå frankrikes senaste beslut att riva de romska lägren och skicka människorna tillbaks till varifrån de kommit.

Kommentarer
Postat av: Nilson

Varför ska försvarskostnaderna halveras? Eller är det viktigare vi har en siffra än ett syfte?

Men du anser antagligen inte att Sverige ska vara ett självständigt land utan en provins där andra styr och bestämmer? jag har svårt att tolka ditt inlägg på annat sätt.

Varför behöver just åldringsvården 20 miljarder till? Varför blir åldringarna friskare och lyckligare av det? Människor blir äldre i Sverige, sjukvården blir bättre. Det är inte vård att ligga i en sjuksal i veckor för man har fått njursten.

Vi behöver istället höja pensionsåldern och minska invandringen. Annars kan du lägga ned försvaret helt och dubbla skatterna, vi kommer ändå inte kunna försörja halva Afrika och mellanöstern som tycker vårt välfärdssamhället är underbart.

Vi klarar inte ens sysselsätta hälften av de som kommit de senaste 10 åren, hur tror du då det kommer se ut om ytterligare 10 år.

Är alls inte rasist däremot realist, samhället har för många tärande och för få närande.

2010-08-05 @ 14:34:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0