Gala tävling

Har friidrottstävlingar blivit en förlängning av melodifestivalen? Jag förstår inte varför musiken måste vara en följeslagare i presentation av deltagare och när inte speakern säger något måste ljudmattan läggas på.

Åh vad skönt när det äntligen blir dax för 100 meters start. Då är det nämligen enda gången under tävlingarna som jag nästan kan höra en knappnål falla om inte grannen förstås tar tillfället i akt att vara social och tjattra med kompisen.

Göta galan innebär att jag sitter bredvid kompisar som jag inte träffar ofta och då är det läge för att diskutera ett och annat. Stört omöjligt!

Varför måste speakerns m fl röster sluta i ett crescendo när de skall säga något. Är det möjligt att presentera deltagarna med vanlig samtals ton?

Att det fanns en resultattavla upptäckte jag först efter 800 m lopppet och det var en av de sista grenarna. Var jag ensam om det?

Det ligger förstås i friidrottsatävlingens natur att läktarpubliken endast har möjlighet att avnjuta löpningar och det som fösigår på ansatsbanan framför läkteren. Storbildsskärmen och speakern hjälper till att då och då få se en kulstöt eller diskuskast. Vad ser publiken som sitter eller står på bortre långsidan?

S k Gala tävlingar är inte njutbara för publiken därför att alla fridrottens grenar skall avverkas på två timmar. Mästerskapstävlingar på internationell nivå däremot då går det att följa en spjuttävling därför att under finalpasset avverkas en kast gren och en hoppgren och inte samtidigt.

Minska ner omfattningen av tävlingen och höj kvaliteten på intressanta grenar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0