Proffecia

Jag brukar kolla text TV som hastigast när jag kommer upp på morgonen. En utmärkt källa till att snabbt få en uppfattning om nyhetsflödet. Datorn tar en stund att få i gång och suget efter de senaste nyheterna är för starkt för att vänta på datorns uppkoppling.

Det överraskar mig att många som jag råkar prata med om just Text TV eller hur jag snabbt får koll på nyhetsflödet inte är bekant med denna utmärkta källa till kunskap. Nu är förstås radions P1 en stark konkurrent men det tar en stund innan jag kan få överblick över nyheterna genom radions sändningar.

I dag uppmärksammade jag informationen om USAs skuldsituation. För första gången uppgår staternas skuld till över 13 billioner dollar (13,05). Huvudräkning med dollarkursen 8 kronor resulterar i 104 billioner kronor. Den som är bevandrad i procent räkning och vet om att skulden uppgår till 90% av BNP räknar snabbt ut att USAs BNP är 115 billioner kronor
Sveriges BNP ca 3 billioner kronor och statsskulden strax över 1 billion kronor. Således ca 1/3 av BNP. Några av EU ländernas skulder uppgår till över 100% av BNP.

Eftersom utvecklingen inte går i rätt riktning dvs att skulderna och budgetunderskotten inte minskar utan snarare ökar speciellt  i världens ledande ekonomi kommer konsekvenserna så småningom att bli ofattbara för klotet. Men så är det med det mesta i klotets utveckling att världens ledare inte förmår att hejda utvecklingar förrän katastrofen är ett faktum. Och vad händer när katastrofen är här ja antagligen att börja om från inte jordens begynnelse men en liten procent klarar sig bra och resten får klara sig bäst de vill. Ungefär som de allra fattigaste i jordens många hörn redan gör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0