Ungdomsupploppen

Vad skall jag tänka som det som populärt heter i de flesta intervjuer om olika händelser i samhället. Ett bra sätt har jag upptäckt är att skriva ner vad jag tänker. Efter någon timma eller så tänker jag mer om saken som jag just skrev ner. Då inbillar jag mig att jag tränar tankarna till nya vidunderliga höjder.

Vad skall jag tänka om de ständiga ungdomsupploppen i Rinkeby, Malmö med flera platser. Är det dretungar som skall ha sig en omgång? Eller är det damp och adhd som ligger bakom beteendet i så fall kanske inte örfilar hjälper? Är det invandrarungdomar som inte känner ansvar och empati för de svenska värdena som vi framför allt den äldre generationen byggt upp? Är ungdomarna präglade av våld och krigstrauman från de länder de kommer ifrån och som en konsekvens har ett utagerande beteende om det nu övervägande är invandrarungdomar som beter sig? Är det föräldralösa eller ungdomar med bara en av föräldrarna närvarande och därför inte fått någon identitet och stabilitet i livet? Många tänkbara orsaker eller är det bara sån't som händer utav en slump och där även välartade ungdomar är inblandade.

Givetvis tänder inte normala ungdomar på bilar, skolor, affärer med mera bara för att de blir nekade inträde till en fest. Normala ungdomar blir inte nekade för då blir det ingen fest. Men vad är normalitet? Att inte ställa till det alltför mycket.

Gör sociala myndigheter tillräckligt. Säkert inte den operativa delen. Att kommunens tjänstemän sitter bakom skrivbordet och deltar i många sammanträden mellan 0800-1700 hjälper inte. Tjänstemännen skall jobba mellan 2100- 0500 det är då det händer.

Med hjälp av polis och andra väktare skall det slås en ring kring buset och så fort som möjligt sätta ned gängen i en samlingslokal och inleda en dialog. Åtgärder snabbt och effektivt måste eftersträvas.

Självklart är det de enskilda ungdomarna som drabbas värst och som i åratal och resten av sina liv får leva med skulder och andra följder av ungdomsimpulsiviteten.

Det var gött att sitta ned och samla tankarna en stund efter ett hårt och långt träningspass.

Läs:
Abraham Staifo: Kasta sten är ett val http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.388406-abraham-staifo-kasta-sten-ar-ett-val






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0