Emil Kåberg på bild

Brister Färjestads Sportchef i agerandet? Jag tycker det.

Jag såg i morse del av Emil Kåbergs överkropp på bild i lokaltidningen. Min bedömining är att Emil bär på ca 10 kg övervikt. Är det förenligt med en elitidrottsmans status? Jag tycker inte så.

Möjligen är sportchefen förlåten om densamma inte fått gehör för att satsa resurser på en dietist. Naturligtvis har inte den enskilde spelaren något ansvar, eller är jag fel ute?

Vad har tränarna för ansvar? Rikligt med resurser är enligt pressen avsatta för tränare i FBK. Någon har ansvar för målvaktsträningen. En har ansvar för defensiven. Ytterligare resurser är avsatta för offensiva spelet. En har totalansvaret. Det verkar som ansvaret är fördelat så att ingen har ansvar för den enskilde spelarens status.

Möjligen är hela FBKs organisation utan ansvar om nu Emil är representativ för elitseriens ishockeyspelare.

Svensk ishockey spelar varannan dag från augusti till mars. Var finns tid för att hålla en elitidrottsmans kropp i toppform? I så fall är förbundsordföranden ansvarig för Emils övervikt.


Nu kanske Emil är en synnerligen skicklig bolltrollare och kompenserar övervikten med denna synnerliga viktiga egenskap i en bollsport.

"Trisse" Sundh på 60 talet i Grums verkade vara lite rund men han hade inte hockey som yrke, vad jag vet, och Grums organisation var inte så utbyggd som FBKs i dagen läge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0