Virtoser

I går kväll tittade jag på en europeisk musiktävlling från Wien. Det var NRK som sände. Wiens filharmonikerna spelade och det var fem solister som hade gått till finalen och tävlade. Fiol, piano,dragspel,tvärflöjt och ett till som jag inte kan komma ihåg var instrumenten som de fem finalisterna hanterade.

En svensk kille som spelade harpa hade tagit sig till semi.

När jag såg norskan som för övrigt blev tvåa hantera fiolen tänkte jag, undrar om det finns någon mänsklig aktivitet som går upp mot att hantera en fiol på ett sådant fenomenalt sätt.
Att spela fiol på ett världsunikt sätt är det jämförbart med att hantera en fotboll på Messi sätt? Eller att måla en tavla som i framtiden får en unik ställning i konstsamlingarna.

Att operera i hjärnan kräver sin speciella skicklighet men går det att jämföra med fingerfärdigheten som krävs för att få tonerna i balans med hjälp av fiolen?

Nobel priset i litteratur vilken plats i rangordningen bland mänskliga konstformer intar det? 

Att framställa liv i ett laboratorie har krävt många år av tålmodigt arbete. Snart går det att med hjälp av stamceller framställa vilket mänskligt organ som helst. Det lär med stor sannolikhet gå att bota ryggmärgsförlamade patienter om något decennium.

Kolla på vetenskapens värld på måndagar. Ett av veckans bästa program näst Landgång och Naturen och vi.





Kommentarer
Postat av: ulf karlsson

Hej Johan.

Alltid lika underhållande att läsa din blogg. Du är för go! Jag kan känna igen mig i mångt och mycket när starka känslor och intryck tar "tag" i en. Naturligtvis är en violinist av yppersta världsklass en fantastisk virutos men det går aldrig att jämföra olika egenskaper mot varandra. Alla jämförelser blir färgade av den person som gör dem. Man kan se männsikor göra och upptäcka saker som är fullständigt ofattbara i alla avseenden. Såväl inom konst, musik, artisteri, vetenskap, idrott, yrkesutövning etc, etc..

Människans som resurs är fullständigt unik och oöverträffad i alla avseenden.

Hoppas din rehab går bra. Har du fått tid / går du hos Bengt Larsson? Jag kan dessvärre inte hitta P-O Enqvists bok men jag tar med den andra boken, om arbetsläger i Sverige under 2:a v-kriget.

till Bengt Larsson (jag skall dit på måndag)så kan du få den där OM du nu har kommit i kontakt med honom?

Ha det gött

Hälsar

Ulf

2010-05-15 @ 19:40:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0