Grannar

Vad skall jag ha grannar till och vad skall grannarna eventuellt ha mig till? När jag cyklar genom grannskapet observerar jag varningsskyltar med texten "grannen ser Dig". Jag undrar om försäkringspremien för inbrott blir lägre vid en sådan överenskommelse mellan de boende? Jag har aldrig brytt mig att ta reda på eller föra ämnet på tal med mina grannar.

Det vanligaste i villaområden är att grannar hjälps åt med posten. Annars är folk mest rädda för att det skall bli för mycket kontakter grannar emellan. Det har förstås hänt att grannsämjan har urartat i intimitet och har lett till byte av partner grannar emellan men det är sällsynt.

Varje hushåll har sina maskiner och redskap. Sällan förekommer det att grannar har en gemensam gräsklippare eller häcksax. Problem uppstår när redskapet skall underhållas. Vem av grannarna skall göra det och vem är det som förorsakat underhållet eller skadan? Alla hanterar inte utrustning på samma sätt. Reglerna måste vara glasklara och troligen dokumenterade och underskrivna av alla parter med minst två vittnen för att inte orsaka osämja.

Det bästa med grannar är om det finns en praktisk granne precis som jag har och som kan rycka in när det händer oväntade saker i fastigheten.

En gång när min optimist flödade över rejält yppade jag tanken att det skulle vara trevligt och praktiskt om fyra familjer turades om att laga söndagsmiddag. Av det blev ingenting.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0