Teknisk idiot?

Det är jag det som är det. I går strax efter lunch slutade telefon och internet att fungera hos mig. Först knappade jag på den trådlösa telefonen men givetvis blev resultatet magert eftersom jag inte hade fått någon ingångston men jag hoppades på att det skulle gå att ringa ändå, men inte.

Därefter försökte jag få igång datorns externa kommunikation med hjälp av de anvisningar som finns på Windows meny sida för att avhjälpa internet strul. Jag knappade både på den stationära och laptoppen utan resultat.

Som tur var var det fredag så flera timmars avbrott för träning låg framför mig. Strulet skulle säkert vara avhjälpt när jag trött och nöjd återvände hem.

I hallen träffas många goa kompisar och nästan varje gång lär jag mig något nytt eller snappar något som kan vara bra för kommande aktiviteter. I går fick jag reda på att en av träningskompisarna jobbar på Lillängens fiskrökeri. Det kan vara bra att veta. Testade också åter den nya magövningen som träningskonsulten visade oss i Onsdags.

Nåväl åter hemma och stendött i utgående hjälpmedel. Såg att det lyste i en av grannarnas fönster. Tog kontakt och fick låna telefonen för att ringa telias kundsupport. Grannens hjälpmedel fungerade. Jag kollade också med andra grannen och det var OK inne hos honom och henne och deras barn.

Fick grönt av Telia beträffande telefonlinjen men något internt strul var det hos mig nr det gällde bredbandet.

Jag lade mig på alla fyra vid sladdarna och drog ur kontakten och satte dit den igen för det var det rådet jag fått av supporten på Telia. Alla lampor lyste grönt konstaterade jag. Men vad konstigt allt fungerar ju men ändå stendött.

Tog kontakt med ytterligare en granne som jag vet är driven tekniker. Hustrun öppnade och jag bad henne ringa in så jag återvände snabbt till min boning men ingen signal, allt var nere.

Återvände till grannen och sa: att nu får Du allt komma in och kolla grejerna, alltså mannen inte hustrun.

Jo då, han började felsökningen precis som jag tidigare hade gjort genom att lägga sig på alla fyra och lösgöra kontakterna för att åter sätta in de samma. Han kollade också den nya dosan för fiberinkopplingen men den kunde inte ha något med felet att göra eftersom vi inte anslutit bredbandet till fibern, än.

Men så plötsligt började grannen intressera sig för vart alla sladdarna tog vägen. Och då upptäcktes felet. När jag hade morgonbäddat hade jag varit ambitiös och flyttat ut sängen från väggen för att komma åt att sträcka lakanen varpå förlängningssladden till telefonjacket hade förlorat sin kontakt med anslutande sladd. Och vips allt strul var löst.

Jag bjöd grannen på en/två single malt som jag hade fått av den andra grannen för att jag hade varit hjälpsam med posten. Hustrun blev lycklig när hon kom hem från jobbet över att allt hade löst sig så bra.

Hustrun fixade så att mobiltelefonen också blev funktionsduglig för den hade av en slump som inte hade med det övriga strulet att göra också lagt av.

Nöjda och glada tilllagade vi en underbar kycklingrätt som inmundigades under tiden som dobbido visades på skärmen. För övrigt det bästa avsnittet av programserien.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Vilken fredag!!! Tur att det finns så "tekniska" grannar som gärna hjälper till :)

2010-10-24 @ 21:06:45
Postat av: Sofia

Vilken fredag!!! Tur att det finns så "tekniska" grannar som gärna hjälper till :)

2010-10-24 @ 21:07:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0