Soc analys

Socialdemokraterna har satt i gång att analysera valresultatet meddelas i media. Det är välbehövligt att på allvar dissikera vad som gått snett.

Alla röstberättigade medborgare går inte till valurnorna. 2006 års valdeltagande stannade på 81% och i år blir det 1 eller 2% högre. Således ägnar sig nästan 20% av de totalt  7 millioner röstberättigade åt andra saker under den månad som det finns möjlighet att rösta.

Socialdemokraterna har många föreningar som är ideologiskt knutna till partiet. Hyresgäströrelsen är en. Varför knackar inte lokala ombud dörr och uppmanar folk att rösta?

Fackföreningarna jobbar fel. Deras representanter sitter allt som oftast och gullar med arbetsgivaren. Flertalet av de som är anslutna upplever att de inte får någon hjälp som motsvarar deras avgifter. I protest röstar de inte. Hur många kommer på fackliga möten? Vad är orsaken? Det finns ingen bas i det fackliga arbetet. Ombudsmän, administration och toppstyrning tar resurserna.

Det går inte att tvinga folk att engagera sig politiskt och det går heller inte att tvinga folk att bli det minsta intresserade av samhällsfrågor. Men det är just i de grupper som säger att de inget förstår av politik och att politik bara är trams som den största potentialen till framtida röster för de röda finns.

Visst finns det potential för de röda att kreativt tänka till hur partiet skall nå människor vars intresse för politik i dag befinner sig på noll. Antagligen är det just de grupperna som i dag inte röstar som bäst skulle behöva lägga sin röst på de röde. Det är pensionärer med låga inkomster, arbetslösa som har en mycket liten chans att komma in på arbetsmarknaden, långtidssjuka som för länge sedan gett upp hoppet och passivt lever dag efter dag.

Men för att nå människor måste det finnas en stor bas av volontärer som är beredda att inte bara i valtider stå ute på torg och köpcentra med de röda fanorna och inte minst genom att diskutera och inleda samtal med medborgarna övertyga människor om de oerhörda orättvisor som det talas om i valrörelsen.

Analysen är enkel och det är enkelt att övertyga människor men det krävs ett hårt och kontinuerligt arbete och omfördelning av resurser från byråkrati och administration till förmån för små uppmuntrande insatser på basplanet.

Och framförallt att sluta med den överdrivna och metaforiska retoriken som inte männiksor känner igen och förstår och som inte är anpassad till verkligheten. Överdriven retorik stöter i från sig potentiella väljare och ökar på politikerföraktet.

Och tala inte om för väljarna vad motståndarna har för åsikter. Väljarna är inte dumma de klarar själva av att lyssna på en upplevd motståndare. Tala i stället om för väljarna vad som står i det egna partiprogrammet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0