Underkastelsen

Efter att ha sett "Underkastelsen" i går kväll 2200 - 2330 undrar jag om klimathotet och kärnkraften kan kasta sig i väggen? Hotet mot mänskligheten inom en inte alltför avlägsen framtid kan vara kemikalierna.

Jag med flera skulle med stor sannolikhet bli mycket förvånade om de likt reportern hade genomgått en blod analys som resulterade i alla de kemikalier som finns i ditt och mitt blod.

DDT förbjöds på 70 talet. Finns säkert i de flestas blod. Och hur har det kommit dit?

Det säkraste sättet för en kvinna i fertil ålder idag att bli av med kemikalierna i blodet är att föda fem eller flera barn. Då har hon överfört kemikalierna i sitt blod till barnen. Är barnen av manligt kön är det mycket troligt att i förhållande till en i dag åldring man dessa pojkar har ungefär en tredjedel av mannens spermier och att de dessutom är av sämre kvalite.

Cocktail effekten vad är det? Vi blandar till en cocktail och får möjligen en god drink. Kemikalierna har var för sig troligen effekt på mänskliga organismen men vilken effekt har blandningen av kemikalier var och en har i sitt blod.

Forskningen har hunnit till år 1. Kemikalier av den kaliber vi utsätts för idag har inte funnits mer än ett par decennier. Min mamma hade inga kemikalier i sitt blod. Och själv har jag ett begränsat antal. Men dagens barn och dess mödrar har flera hundra kemikalier i sitt blod.

Vad är det som orsakar alla allergier som inte fanns förr och andra missbildningar såväl fysiska som intelektuella hos dagens barn i en omfattning som inte fanns förr.

Könsorganen är de organ som utvecklas först hos fostret. Är det så olyckligt att ett manligt foster kommer i kontakt med en kemikalie på embryoniala stadiet kan individen bli tvåkönad eller få en missbildning som liknar en vagina.

10% av danska mäns spermier är av så dålig kvalite att de borde inte skaffa barn.

Jag fick intrycket efter att ha sett programmet och det ifrågasattes också av en av professorerna som deltog i programmet om inte kemikalierna i vår miljö är ett större hot än allt annat elände på klotet.

Reprisen går imorgon. Visserligen sen't men spela in och kolla. Jag undrar varför "Mästarnas mästare" sänds på bästa tid och inte ett sådant här program som kan lära oss någonting?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0