Kreativ verksamhet måste prioriteras

Jag blir glad men samtidift bedrövad när jag läser nio lärares kritik av skolans organisation. Glad därför att mina generella ideer om ledning av verksamheter stämmer överens med lärarna som står mitt i vardagen. Bedrövad för att så mycket resurser och energi slösas bort i den tunga kommunala byråkratin.

Stölligheterna har utvecklats under decennier och har inneburit att som kritkerna skriver pedagogisk verksamhet har fått stå tillbaks till "förmån" för inkompetent ledarskap och en kostsam förvaltning som förstör i stället för att utveckla verksamheten.

Självklart borde det vara så att det mest kreativa jobbet som kommunen har under sitt styre också prioriteras. Att prioritera verksamhet i ordets rätta betydelse existerar näst intill ett minimum i kommunal verksamhet.

Idrottsanläggningar, konferensbyggnader, kultur och rondeller allt i en salig blandning och inget får stå tillbaks för den verksamhet som borde prioriteras. Ett ex på förslag: Omorganisera och lägg tekniska nämnden och idrotts och friluftsnämnden under skolförvaltningen.

För att dra till sig de bästa pedagogerna borde inte bara Karlstads kommun utan Region Värmland ta ett helhets grepp om landskapets pedagogiska verksamhet.

Det betyder att i grunden reformera skolans verksamhet så att lärarna blir de som leder och utvecklar skolan, möjligen finns en och annan duktig rektor bland de allt för många felrekryterade som kan bidra till förbättringen.

Det första som borde göras är att överföra de onödiga byråkratiska resurserna till lärarlöner. Således en omfördelning av kommunal verksamhet och då inte enbart inom skolförvaltningen utan inom alla förvaltningar till lärarlöner.

Många med mig förstår att det inte går att höja lärarlöner över de centrala avtal som redan ingåtts inom industri facken utan det måste ske en omfördelning inom kommunal verksamhet.

Vilket politiskt parti börjar lyssna på lärarna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0