Regionbildning, behövs den?

Idag när jag cyklade in till sta'n träffade jag en kompis som undrade när nästa insändare kommer. Klart jag vill vara tillmötesgående.

Visst borde närkingar och kålle och ada vara angelägna om att få inkorporera natursköna landskapet Värmland inom sina domäner. Jag frågar mig om grannarna är solidariska nog att få förmånen att finansiera landets kommuner med högst skattetryck. Jag tänker, men så tänker inte örebroare och göteborgare. De har säkert hört talas om Klarälva och nya konferenscentret med utsikt över älva och de potentiella möjligheter som landskapet har att erbjuda i form av ytor för de trångbodda storstadsborna.

Ja, varför inte men då måste vi sätta igång och skapa förutsättningar. Konferenscenter säkert en pusselbit. Slöhet och olust verkar hittills ha karakteriserat innvånarna och själv nock. Vi har de politiker vi förtjänar.
Var finns de storskaliga greppen?

Börja med att reformera sjukvården och visa Götaland att det går att skapa landets effektivaste organisation utan köer och med en hälsovårds uppföljning av länets invånare som saknar motstycke i svea rike.

Genomför en kommunreform genom att slå ihop kommunklustret Grums, Karlstad, Hammarö, Forshaga, Kil och Munkfors. Med målsättningen att skatten för kommun, landsting och kyrkan inte skall vara högre än 31 kr.

Sätt i gång och jobba med ungdomsarbetslösheten. Frukostmöten, det är bra. Men jag frågar behöver inte det tas mer storskaliga grepp?  Vi har över 3 000 som inte något hellre vill än att komma ut och få åtminstone en grisblink i vad som händer i landskapets näringsliv. Måste länets politiker invänta reglerinsbreven från Rosenbad för att något positivt skall hända utöver det vanliga? Varför finns inte målsättningen att vi skall bli bäst på arbetsmarknadsområdet med lägst ungdomsarbetslöshet?

Mumla inte bara om att det fattas infrastruktur. Järnvägar och vägar tar lång tid att få ordning på och förresten behövs de'? Med den teknik som finns tillgänglig behöver inte offentliga tjänstemän tillbringa stora delar av arbetstiden i fåtöljerna på X2000.

Sätt igång med det som går att fixa lokalt. Då kommer företrädare för Götaland och Närke och möjligen Dalarna att imponeras.  Till och med kan det bli så att landskapet klarar sig självt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0