Sveriges damlag i fotboll

Sverige övertygade knappt mot Australien. Lotta Schelin och målvakten Lindahl är två spelare av världsklass. Båda är överlägsna i 9 fall av 10 i dueller med motståndare.

Stundtals är passningsspelet bra med flera passningar efter marken vilket skapar lugn och ger spelaren tid att överblicka planen och få tid för en effektiv crossboll. Jag rekommenderar ansvariga att kolla på video från Degerfors matcher.

Men det är för få markkombinationer i stället stressas ofta spelaren till att slå långa passningar i panik som ofta kommer tillbaks i nästa sekund eller ger motståndaren lugn och ro att bygga upp anfall. Att spela bollen bakåt borde vara en bra strategi för laget för att locka motståndarens offensiva och mittfältsspelare djupt in på egen planhalva. Mittfältet blir då en stor yta för Lotta Schelin att agera på. Hon är löpstark och kan på egen hand springa i från motståndarförsvaret från mittlinjen.

Onödiga frisparkar skapas av spelare som onödigt hårt springer på motspelaren bakifrån. Frisparkar som når straffområdet skapar farliga situationer för motståndaren. Mot Japan med småspelare är det viktigt att iakta sådana moment. Därför spela inte med stora och icke bollskickliga spelare. Jag tror Fischer är en sådan som inte skall vara med mot Japan.

Damfotboll är bättre än vad jag föreställt mig men det är förstås skillnad på nationell och internationell nivå för att inte tala om den skillnad som råder på motsvarande herr dito.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0