Karlstads Globalisering

Sent på förmiddagen cyklade jag till bibblan och lånade Sjöbergs bok samtidigt som jag hämtade Karlstads Globalisering av Jan Jörnmark.

Jag undrar om jag satte rekord till bibblan, 17 min inte illa. Trampade på bra hemåt. Blåste skapligt.

Jag läste första kapitlet i Ss bok och kapitlet handlade om hur S fick budet om tränarens död tidigt en Lördags morgon då S var bakfull efter nattens festande. Året var 1999.

Dock övergick jag till Karlstads Globalisering. Lättläst! Själv har jag varit skapligt inblandad i globaliseringen av staden i och med att jag var den förste eleven som fick studievägledning av dåvarande från Gbg kommande studievägledaren och sedemera kulturråd i Kd kommun. Jag mötte upp på Kds station och visade vägen till Klaraborg.

Pol mag skulle jag utexamineras till. Jag fick nöja mig med en Filosofie kandidatexamen.

Globaliseringsaktiviteterna fortsatte med att jag efter en liten yrkessnutt på I2 fick anställning på FMV i huvudkommunen.

Karolinen och Universsitet betraktas i boken som Karlstads huvudattraktioner i globaliseings analysen och då betraktar jag mig som en av huvudpersonerna fast jag inte nämns i boken.

Nåväl mycket mer har hänt i sta'n sedan 1950 talets början. Bergvik, alla villaområdena, Kronoparken, Gruvlyckan m fl bostadsområden har uppförts under perioden.

Allt har jag varit med om från början. Farsan och morsan köpte ett hus 1958 på Fredricelund ett av de första egnahemsområdena i sta'n som uppfördes med hjälp av förmånliga lån.

Så småningom blev jag klar med studierna och då var det dax att efter några år delta i premiären på Kronoparken. Blivande hustrun och jag flyttade in i en trea och levde i synd där i ca två år innan vi deltog som köpare av ett av husen i expansiva 70 talets villabebyggande.

Karlstads Globalisering är inte obekant för mig. Jag har varit med hela tiden.

Det är gött att ägna sig åt lite skrivande efter Kils rundan som i dag var oerhört blåsig och plus att vägverket hade hyvlat omkring asfalten på en 5 km sträcka blev det inget rekord denna gång.

Dock en god och varm dusch.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0