Spelsystem och teknik

Lotta Schelin vandrade i öknen ensam och övergiven. Ensamvandringen var förorsakad av det spelsystem som lagledaren beordrat och tränat in med klent resultat.
Jag tänkte inte på spelsystemet när jag såg förlust matchen mot Frankrike dremot på den dåliga passningstekniken och tajmingen i löpningar kombinerat med bollmottagning och leveranser av passningar.
Således är jag negativ till det överdrivna tänket på spelsystemet. Däremot är det förstås viktigt att varje spelare har sin grundposition med tillåtelse till avvikelser för den enskilde spelaren. Mer teoretiserande behövs inte om hur spelare skall springa och till vem de skall passa och så ser det heller inte ut när jag betraktar spelet.
Tillfälligheter och slumpen verkar det som dominierar spelet.
Träna teknik i tidig ålder och se till att talangerna för fotboll verkligen kommer att spela fotboll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0