Diverse

När jag träffar enmans företagare om det är som villaägare eller för att få andra tjänster utförda brukar jag roa mig eller snarare utbilda mig i deras förutsättningar men även för att få en jämförelse med anställda grupper i samhället t ex statligt, kommunal och landstingsanställda.
Ett ex en enmansföretage har en omsättning på 500 000. Bruttolönen per månad ligger på 18 000 - 20 000 således jämförbar med de minilöner som fackföreningarna kräver.
För att en enmansföretagare skall få en lön per månad som ligger i paritet med en normal befattningshavare i den skattefinansierade sektorn krävs att företagaren närmar sig millionen i omsättning.
Jag tror det vore värdefullt om fackförenings människorna toge sig en funderare på vad det innebär för dels arbetslösheten dels för att ge enmansföretagen en rimlig löneutveckling när de kräver lönehöjningar i den skattefinansierade sektorn.
Så klart är det politikerna ytterst som är ansvariga för den sneda resursfördelningen i samhället. Och det pratas och diskuteras om regeleffektivitet i byråkratin, men lite händer.
Nu senast i svd erkänner Ylva johansson att Arbetsförmedlingen inte klarar av jobbet att förmedla jobb och tillhandahålla utbildad arbetskraft i bristyrken. Men inga åtgärder presenteras för att avhjälpa myndighetens ineffektivitet endast gammal socialdemokratisk arbetsmarknadspolitik är lösningen.
Jag ser framemot en utvärdering av alliansens senaste förslag om frizoner för mindre företag. Och när kommer rejäla förslag som innebär att bryta de statliga myndigheternas byråkrati och okritiska förhållningssätt mot sin egen verksamhet.
Stefan Löfvden gav i gårdagens sommar flera exempel på hur han hade reagerat mot auktoritet och rena dumheter i yrkeslivet. Massor av sådant finns fortfarande kvar i arbetslivet men 90% av de anställda är nöjda med tillvaron och sitter tysta på bekväma kontorsstolar och därtill välavlönade.
Fackföreningarna värnar om medlemmarna och skiter i de som står utanför arbetsmarknaden. Tala tyst om solidaritet.
Samma sak gäller bostadsmarknaden. Hyresgästföreningen värnar medlemmarna men skiter i de som har svårt att få bostad. Avskaffa hyresregleringen med det snaraste.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0