Botten

"Återigen en gammal gubbe som jag inte vet vem det är" så kan det låta från unga tjejer när en reporter går på sta'n och visar bild av socialdemokraternas nyvalde partiledare. Men han är ju feminist upplyser reportern. Jahaja och hur vet Du det och förresten är jag inte intresserad av politik?

Hur stort är det demokratiska underskottet bland folk i allmänhet? Nja säger någon men när politiker gör bort sig visar det sig snabbt i opinionsiffrorna. Jag vågar påstå att underlaget för opinionssiffrorna är kvällspressens löpsedlar. På så lös grund vilar demokratin.

Socialdemokraterna har 100 000 medlemmar. Svenska innebandyförbundet 130 000.

Jag har blivit uppsökt genom dörrknackning av mormoner och pingstvänner samt någon ytterligare religös sekt men aldrig har någon representant för ett politiskt part ringt på dörren. Inte heller har jag blivit inbjude till något partimöte i mitt distrikt.

Jag tror det hänger samman med att lokala partifolk är så rädda för att beblanda sig med folk eller bjuda in dem till möten för då kan det bli konkurrens om positionerna eller så kan det bli besvärligt när alltför radikala argument utanför den vanliga dagordningen måste hanteras.

Det räcker inte med att vart fjärde år visa upp sig framför valstugorna. Sätt upp permanenta valstugor i bostadsområdena. Först då kan medborgare få en chans att lufta sina argument när det passar mig och andra och inte bara en gång vart fjärde år.

För att inte tala om den organisation som Stefan Löfven kommer ifrån. Trots möten på betald arbetstid är det få medlemmar som besöker mötena annat än när jobbet är i fara men då är det försent.

Det är inte bara socialdemokraterna som är i kris även svensk facklig verksamhet tappar tempo. Beroende på att den är toppstyrd och syns när det är förhandlingar om centrala kollektiv avtal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0