Romney/Obama

Jag lyssnade på sista debatten mellan presidentkandidaterna. Jag fäste mig speciellt vid Obamas redogörelse när debatten kom in på försvarsfrågan. USAs försvarsbudget är större än de närmast följande tio ländernas.
Romney vill öka försvarsbudgeten med 2 billioner dollar således nära 14 billioner svenska kronor. Detta utan att försvaret har krävt summan. Sveriges BNP är ca 3,5 billioner kronor.
Jag skulle önska att Obama hade följande på partprogrammet utöver förslaget att minska med 0,5 billioner dollar.
"Det militära försvaret ska på sikt ställas om till ett ickevåldsförsvar, som både kan göra insatser mot ickemilitära hot, hantera konflikter och föra ickevåldskamp vid ett eventuellt angrepp. På sikt ska det militära försvaret helt avskaffas.”
Står i Miljöpartiets program.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0