Att tänka om

Det är lätt att glömma bort att demokrati inte bara betyder makt för majoriteten utan även att den makten skall användas för att skydda minioriteter från diskriminering. Att så inte förstås av många länders partier och speciellt länder som nyligen befriats från diktaturer ser vi exempel på i Egypten och de flesta nordafrikanska länder som tills nyligen levt under en diktator.
Själv har jag funderat från tid till annan hur HItlers brutala regim kunde komma till makten under fria val. Plötsligt går det uppför mig hur det kunde ske.
Jag hör hur en helt vanlig tjej förklarar sin lojalitet för en ledare som valts med visserligen tveksamma demokratiska val men i alla fall i vår relativt 1930 upplysta tid. T o m en tjej som vistats i alla världsdelar och haft tillfället att diskutera och ta intryck av all världens kulturer.
Jag blir mållös och oerhört förvånad när jag hör Izenbajeva uttala sin obrottsliga lydnad och förtroende för en av världens mest korrupta regimer. Men kanske ändå inte när jag tänker efter. För vad skall folk i gemen tänka och tro när de dagligen matas med propaganda från all massmedia. Det fordras ett oerhört eget tänk och framförallt att vara öppen för intryck från alternativ och att ha ett öppet och lärande sinnelag. Att kunna säga till sig själ, mina tankar har tills nu varit grumliga och inte vilat på etisk och human grund. Kanske måste jag börja tänka om och skaffa mig mer information om den kritik som framförs mot majoritetens tankesätt.
En vilja att tänka nytt och en vilja att lyssna på andras argument och inte sitta fast i de tankar som präglat mig i decennier.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0