Svensk klubbfotboll

Då var det över för den här gången också för samtliga svenska lag. I sista kvalomgången till Europe league lyckades  bara Häcken skjuta ett mål mot Thun. Elfsborg är borta från Champion kvalet innan sista kvalomgången, nu återstår ett försök att nå Europa league.
Sist vi hade ett lag i Champion gruppspelet var 2001 då Helsingborg spelade i samma grupp som Rosenborg. Jag minns det för jag var på Olympia och såg sista matchen mot just Rosenborg. http://sv.wikipedia.org/wiki/Uefa_Champions_League_2000/2001#Grupp_F
Fotbollsintresset är oproportionerligt stort i landet i förhållande till framgångarna. Damallsvenskan undantagen där publiken räknas i hundratal.
Kvaliten på Allsenskan kan ifrågasättas. Vad är felet? Berätta för mig hur laget tränar och jag skall förutse resultatet. Så sa' en gång den berömde ryske ishockeytränaren Tarasov. Sällan rapporteras det om hur svenska lag tränar. Spelar ingen roll säger representanter för svensk fotboll. VI har inte råd att ta hit de bästa spelarna därför har vi ingen chans att hävda oss i Europeiska klubbracet.
Sir Alex tuggar ivrigt på gummit men det är också den enda likhet som Lennartsson kan uppvisa jämfört med Europeisk toppfotboll.
Lennartsson förfogar över svensk fotbolls bäste passningsspelare och också för tillfället bäste toppforward. Två spelare som med hjälp av mediokra lagkompisar borde ha kunnat spela in ett mål mot ett medelmåttigt Celtic.
Jag ifrågasätter svenska tränares taktiska och även förmågan till att få ett lag i topptrim inför viktiga matcher mot internationellt motstånd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0