Spanien

Jag är nyss hemkommen från ett besök i Spanien närmare bestämt Alicante och Torreveija med angränsande kommuner. Senast och det var för fem år sedan landade planet på en OK flygåplats. Nu förvånades jag över en nybyggd ankomst och avrese hall av enorma dimensioner. Någon sa' att hallen var anpassad för 50 millioner besökare per år. Senare under vistelsen hörde jag berättelser om två toppmoderna flygplatser som av olika anledningar står oanvända. Oklart varför. Möjligen för att intillliggande kommuner med äldre flygplatser moderniserat sina och haft möjlighet att försena grannkommunernas nybyggen.
Jag frågar kompisen varför vi inte reser på betalvägen som vi gjorde förra gången. Nej, det är onödigt eftersom det nu finns en nybyggd fyrfilig parallell väg som är gratis, blir svaret. Jag kollar flera ggr under vistelsen när vi åker över motorvägen som går ner mot Costa del Sol efter fordon. Visst ser jag en och annan bil men inte mer.
Nästa dag skall vi handla mat för den veckolånga vistelsen och det gör vi i Europas största och modernaste köpcentra. Uppfört till en kostnad av 3 miljarder. Var det kronor eller Euro? Ingen trängsel! Ingen risk att behöva be om ursäkt för sammanstötning med annan kund. Hoppas att byggherren kan betala amorteringar och räntor till banken.
På väg till centrat pekar kompisen på ett komplex och förklarar att där har Du Europas modernaste sjukhus. Flera svenskar har varit där och blivit behandlade för hjärtinfarkt som de knappast hade överlevt på ett normalt svenskt sjukhus. Där finns nämligren Europas skickligaste läkare.
Mellan Alicante och Madrid planeras ytterligare en höghastighetsförbindelse. Tåg som susar fram i 400 kilometer i timmen. Så fort åker vi inte på hemmaplan möjligen hälften av den hastigheten.
Stränderna i området är miljömärkta enligt EU standard.
Jag läser i norska lokaltidningar om den omfattande korruptionen i kommuner och regioner mellan näringslivet och den politiska ledningen.
Jag är inte förvånad över Spanska statsskuldens enorma dimensioner. Befolkningen borde ha gått ut på gatorna långt tidigare och protesterat. Nu har jag bara haft tillfälle att besöka en mindre region i Spanien. Hur ser det ut i Sevilla och Madrid områdena med flera folkrika regioner i landet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0