Pensionssystemet

Varför bromsar Du? För att inte ställa till det. Nu refererade inte jag till en eventuell trafikolycka utan till hur pensionssystemet fungerar. Nu är det inte varken Du eller jag som bromsar utan vi får så vackert finna oss i att bli utsatta för konsekvenserna utav inbromsningen. Åker jag i en buss kan jag inte ställa mig upp och gasta till chauffören, bromsa inte. Samma sak om jag åker i ett tåg. Då har jag möjligheten att dra i nödbromsen men inte på grund av att jag framför mig ser en analkande fara utan för att en passagerare möjligen håller på att klättra ur vagnen genom fönstret. Det är en annan sak som inte har med långsiktig fara att göra utan är av akut karaktär. Och jag har alternativ förutom att dra i bromsen att förhindra en olycka. Akuta incidenter hanterar inte pensionssystemet utan det är långsiktiga faror som systemet försker förutse och rädda oss i från.
Nuvarande pensionssystem är konstruerat för att förhindra att pensionärerna skall få mer än vad samhällsekomin kan bidra med. Det är sunt. Därför bromsas det när samhällsekonomin saktar in. Bilen framför bromsar då måste nästa bil bromsa om vägen är enfilig. Precis så fungerar samhällsekonomin. Det går inte att köra om då blir det kaos och krock.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0