Karlstads kommuns hantering av invånarnas pengar

En återkommande diskussion inför valet är beskattningen mellan pensionärer och den arbetande delen av befolkningen. Alliansregeringen införde jobbskatteavdragen för att stimulera till ökade arbetsinsatser för att bland annat framtidens pensionärer skulle få högre pensioner.
Det som borde diskuteras mera och som på kort sikt vore helt avgörande för att förstärka pensionärers men också lägre avlönades disponibla inkomster är de kommunala skattesatserna.
Jag läse i dagens NWT om Arvikas ekonomi. Skattesatsen för Arvika kommun är 20,90 kr/skattekrona. Karlstads kommun har 21,75 kr/skattekrona som debiteras invånarna. Således en skillnad av 0,85 öre/ skattekrona. 
Jag kollar min egen inkomstdeklaratin för inkomståret 2013. Min beskattningsbara förvärvsinkomst var 185 300 kr vilket är liktydigt med 1853 skattekronor. Det betyder att jag betalar 1853*21,75 = 40 302,75 kr till Karlstads kommun. Hade jag varit Arvikabo hade jag betalat 1853*20,90 = 38,727,70. Skillnad 1575 kr. Delar jag det med 12 resulterar det i en förstärkning med 131 kr per månad. Nu kan jag tycka att Karlstads kommun på grund av storlek borde dra nytta av stordriftsfördelar i för hållande till Arvika kommun men så fungerar inte kommunal ekonomi.
Jag kan också tycka att den enighet som råder bland de politiska partierna i min kommun inte gynnar invånarna när det gäller att skärpa upp effektiviteten i den ekonomiska hanteringen av invånarnas pengar.
Växjö kommun är snarlik Karlstads kommun i storlek och struktur. Växjö borna betalar 20,66. Skillnad 1,09 kr/skattekrona.
Riktigt intressant blir min inkomstförstärkning om jag skulle välja att flytta till Vellinge eller andra lågskattekommuner. Kommunal debitering i Vellinge är 18,50 kr/skattekrona. Då skulle jag som pensionär få en inkomstförstärkning på hela 502 kr/månad. Socialdemokraterna lovar att ge pensionärerna en skattesänkning på 50 kronor per månad. Karlstads kommun borde genomgå en ordentlig genomlysning av hanteringen av invånarnas pengar. Möjligen är det något för media att ta tag i. Skulle Värmlandsnytt måhända kunna inleda en serie grundad på granskning av kommunens ekonomi ex i förhållande till Arvika och Växjös? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0