Pensionssystemet

För många är pensionssystemet svårt att förstå. Därom vittnar frågor som ex ställs till dagens utfrågningar av politikerna och inringare till Ring P1. Och i dag går det att läsa att RRV riktar kritik mot det sätt som Regeringen sköter styrningen av systemet och att det är svårförståligt.
Pensionerna betalas av dagens löntagare till 16%. Således går det inte att hävda att jag har betalat in pengar av mina surt förvärvade pengar när jag jobbade. Undantaget är PPM systemet som infördes 2000. Utav bruttolönen avsattes individuellt 2% till individens eget bestämmande. Således av de drygt 18% som årligen avsätts till pensioner kan individen bestämma över 2%. 
Tyvärr har många gått på nitar och anlitat dyra förvaltare i tron att de kan förvalta de 2% på ett klokare sätt än dom själva.
För att stimulera till ökade jobbinsatser har alliansen infört fem jobbskatteavdrag. Det är bra för dagens pensionärer att försöka få flertalet att arbeta då blir mängden pengar till dagens pensionärer fler och pensionerna kan de närmaste åren höjas.
Givetvis har det betydels för pensionens höjd  om jag arbetat eller inte och det avspeglas i inkänade pensionspoäng med det har ingenting att göra med att pengar har avsatts under jobbtiden som många tycks tro.
Förövrigt är jag inte säker på att jag förstått det hela helt fullt ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0