Tiggare

Tiggare sitter inte på gatorna utan anledning. Anledningen är med stor sannolikhet att deras hemländerna inte gör tillräckligt för att underlätta livet för de mest utsatta grupperna. Inte ens bidragen från EU når de grupper pengarna är avseda för. Skall EU ta i med hårdhandskarna och dra in bidragen eller rent av utesluta landet? Nej hur skulle det hjälpa eländet för människorna? Naturligtvis gäller det att på lång sikt jobba för att påverka ländernas regeringar att ta till vara hjälpen på rätt sätt. Jordens tillgångar är fördelade på ett häpnadsväckande sätt och ett sätt vore att införa ett internationellt barnbidrag och att verka för att vapentillverkningen avvecklas. Och EU är en organisation som kan påverka.
Varje gång jag går förbi en tiggare undrar jag hur de kan få ihop pengar som täcker resa till Sverige och uppehälle här och samtidigt skicka hem pengar. Muggarna verkar inte överfulla vad jag kan se men de kanske är finurliga och alltid har muggen tom eller en slant på botten. Uppenbarligen försörjer de sig på tiggandet eftersom antalet tycks öka. Nu till frågan om jag skall ge. Hittills har jag inte gett men min inställning börjar bli ambivalent. Och varför? Attityden att var hjälpsam borde inte det vara den som är det mest grundläggande mänskliga draget? Jag är hjälpsam mot mina närmaste så gott det går varför inte utöka den inställningen till människor som ber om hjälp och tycks behöva den. Hur kan det kännas inombords att då och då lämna en tjuga till en tiggare? Jag skall pröva.
Hårdhanskar från EU eller förbud av ett enskilt land gör bara att problemet kvarstår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0