Valstugorna

Jag har besökt ett antal valarbetare i stugorna på torget. Under tiden jag cyklade till sta'n kom jag på att testa  V om deras tankar om vinster i välfärden. Tänk om någon i likhet med många andra världsförbättrare skulle komma på ett pedagogiskt koncept som får den mest okoncentrerade elev att ta sig i genom grundskolan och gymnasium med godkända betyg. Om konceptet skulle genomsyra all världens skolor skulle troligen hen vilja ha en slant i plånboken för att ha fött ideen. 
Nja det trodde inte Vs valarbetare var sannolikt att slikt skulle inträffa. Jag träffade oturligt nog en man som hade 40 års erfarehet av att ha varit mattelärare på komvux. Jag berättade att jag varit på engelska skolans avslutning och blivit imponerad av ledningens och elevernas uppträdande. Samtalet rann ut i sanden som det heter.
Jag fortsatte till SKP. En yngre grabb från Skoghall med föräldra bakgrund som arbetar barn hade synpumkter på USAs anfallskrig i Irak, Syrien och Libyen. Folket själv utan inblandning av USA borde ha störtat både Khaddafi och Hussein. Han var inte mycket för vapen och det är inte jag heller så jag höll med.
Mest tid lade jag på Sjukvårdspartiet som har åtta representanter i landstingsfullmäktige och i den stugan träffade jag självaste landstingrådet från Säffle. En mycket trevlig och talför dam. Vi pratade om organisation, hur tillgängligheten skulle bli bättre. Varför det är så svårt att komma fram på telefon beror på administrativa ofullkomligheter med att byta ut nuvarande telefonsystem. Det finns bättre på marknaden som finns installerade hos privata aktörer inom primär vården.
Till slut ville jag höra med sossarna om varför Karlstad kommun har högre kommunalskatt än både Arvika och Växjö. Borde inte stordriftsfördelar gälla även inom den kommunala sektorn var min propå. Nja, Arvika hade varit försiktiga på en del områden, vilka har jag glömt. Men också att stadskärnan var större i Karlstad än Arvika och då glömde jag att replikera att Växjös är av samma storlek. Ulrik representerade sossarna för tillfället så han hade inte några riktigt bra svar på den kommunala ekonomin eftersom han mest sysslar med landstingets. Jag började bli torr i munnen så jag avslutade det hela med ett besök på bibblan där jag ställde mig i kö på Bitte Hammargrens nyutkomna bok om trasslet i mellanöstern.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0