Jämförelse

Finns det någon likhet mellan de stora i fotboll? Ronaldo, Bale, Zlatan, Messi, Modric, Rakitic m fl. Efter att ha sett första semi mellan Wales och Portugal rankar jag Bale strax före Ronaldo. Båda har en arbetskapacitet som inte går att jämföra med andra toppstjärnor. Bales inställning till sina lagkompisar avgör till hans fördel.
 
Zlatan har en fysik  som vid en optisk betraktelse verkar jämförbar med de två giganterna men rörelsen på plan är inte jämförbar med Ronaldo och Bale. Beror det på omgivningen? Kanske! Men jag är tveksam. Bale tar initiativ och springer mycket. På mig verkar han vara en renodlad kämpe. Ronaldo springer kopiöst mycket. Han skiftar plats och är optimal rörlig. Zlatan står till 70% inanför eller strax utanför straffområdet och väntar på inlägg.
Visst är spektakulära mål en prestation men kan inte jämföras med en arbetskapacitet som Bale och Ronaldo.
 
Beror Sveriges misslyckanden på svag ledning eller enskilda spelares oförmåga och individuella skicklighet eller rentav tillfälligheter? Islands framgångar tillskrivs Lagerbäck alltså en enskild människas suveräna taktiska förmåga. Jag tvivlar! En lyckad generation av talangfulla spelare spelar troligen mer roll. Islands passningsspel stundtals bedrövligt och jämförbart med Sveriges. Wales däremot visade prov på skicklighet överlag i individuell skicklighet. Portugals spelare är individuellt skickligare i alla positioner jämfört med ex Island och Sverige.
 
Att som Johan Esk i jämförelse med Ronaldo som tagit Portugal till två finaler anklaga Zlatan för att inte ha tagit Sverige till någon stor final är att överdriva. Portugal har flera bolltrollare än Sverige och har så haft på 2000 talet.
Däremot såg jag Sverige slå Portugal 1967 12 november på TV efter att en Söndag ha gjort mitt bästa långlopp i karriären. 
 
Då var Portugal ett underutvecklat land. Nu ett av de största nettotagarna under en lång period från EU.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0