Framtiden för Svensk fotboll

Instinktivt känner jag olika för personer som framträder i rutan. En del väcker sympati andra förmår inte framkalla något och så förstås de som det bara blir knas med.
 
Kim Källström tycker jag om. I går sa' han något som väckte tankar. Fotboll handlar mycket om huvudet, sa' han. Då tänkte jag. Nja , men handlar inte schack, bowling och curling samt pilkatning och kanske skytte mer om vad som sitter i huvudet och finstämda samspelet mellan tankar och finmuskulatur.
 
Förvisso måste det till finmuskulatur när en crosspassning skall slås diagonalt från försvar till anfall men om passningen skall fungera i 85e minuten måste andra grovtillkämpade egenskaper vara på plats.
 
Då uppstår frågan. Är svenska proffs sämre förberedda än kollegerna i andra länder? Jag kan inte statistiken på hur många matcher svenska spelare har deltagit i sina respektive ligor senaste halvåret jämfört med kollegor i andra landslag men det måste ha betydelse.
 
För att svenska landslag i fortsättningen skall klara sig över gruppspelet fordras extrema förberedelser och det klarar inte ledningen med proffs utan då fodras en överenskommelse med Allsvenska ledare om extrema förberedelser hos låt mig säga 25 spelare som ställer sig till förfogande att under kunniga tränare, som besitter erfarenhet av att träna upp styrka, snabbhet, kondition och spänst, utveckla förmågorna under en två års period.
 
Då kommer Kim Källströms efterträdare att kunna levrera crosspassningen i 91 minuten och ett svenskt landslag vara rankat bland de fem bästa i Europa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0