Bokupplevelse

Jag har i dagarna avslutat läsningen av en bok som beskriver i romanform hur krig startar mellan Ryssland och Sverige. Handlingen var något trög i inledningen men efter hand ökade spänningen och jag fick skärpa mig för att inte glöma andra viktiga aktiviteter till fömån för läsningen. Texten var av det mindre slaget varför den inte i mina ögon kan betraktas som lätt läst men som sagt innehållsmässigt ökade spännigen hela tiden.
 
Författaren har lagt ned ett jättejobb för att på ett militärtekniskt sätt kunna beskriva krigsförloppet. En aning tölig kanske med alla beteckningar och anrop för militära enheter men det bidrar å andra sidan möjligen till att förhöja realismen.
 
Jag får ett intryck vid läsningen att författaren har sprungit/gått igenom alla terrängavsnitt men förklaringen ges i slutet att det går att använd google maps för att på ett realistiskt sätt skildra terrängen på jorden.
 
För den som aldrig och det är väl de flesta haft insyn i flygets stridstaktik är det en kul inlevelse i detaljrikedomen som beskrivs när luftstriderna utspelas.
 
Åtskilligt med vapen tekniska termer ingår i läsupplevelsen liksom hur militären är organiserad för att försvara den högsta politiska ledningen.
 
Onekligen får jag mig en tankeställare hur en situation mellan två länderr kan utvecklas och få sitt slut och den politiska utvecklinen därefter.
 
Högt betyg blir det till Lars Wilderäng och Midvintermörker.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0