Cykel contra bil

Säkert finns det statistik på hur många relativt sett onödiga bilresor som dagligen genomförs i svenska samhället. En okulär besiktning en fredagseftermiddag av Hagalundsvägen i Karlstad den innerväg som leder till stadens köpcentrum visar inte på minskat bilåkande snarare tvärtom. Hur många cykelkärror står parkerade utanför affärer? Jag har inte sett många. När börjar det bli gott om parkeringsplatser en fredagseftermiddag utanför städernas köpcentrum? Det är ett mått på om bensinpriset påverkar människors livsstil. Kom ihåg att fortfarande utgör bensinpriset knappt 40% av en bils verkliga kostnader. Inte upplever jag som cyklar dagligen att det är trångt på cykelbanorna ej heller att några nya kategorier har börjat cykla. Tänk tanken om det skulle hända att folk i gemen avstod bilresandet i städerna till förmån för cykeln. Vilken förbättring av folkhälsan och framförallt miljön. Läkemedelsbolagen och apoteken skulle få minskad försäljning av blodförtunningsmedel och sömntabletter. Inte så bra så klart att folk blir törstigare och släcker törsten med öl då blir det status quo i folkhälsan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0