Den ljusnande framtid är vår och nostalgi

Denna vecka är det final för årets gymnasieelever. Betyg delas ut dvs resultatet av tre års ansträngningar av ungdomar i diverse program och ämnen. För skattebetalarna är det viktigt att betygen håller en relativt hög nivå. Annars fodras det extra resurser som t ex fler platser på komvux eller stödundervisning för att nå universitetet. Betygen är ett kvitto på att undervisningen varit effektiv och att hela processen inom gymnasiet har fungerat på ett effektivt sätt. Mångfald bidrar till konkurrens och tillfälle till jämförelse. Monopol däremot lever sitt eget liv och kan förorsaka mycket snedvridning och resursslöseri. Det är därför det är extremt viktigt med friskolereformen och den skolpenning som följer eleverna. Läroanstalterna har möjlighet att profilera sig och förhoppningsvis utbilda ungdomarna till en arbetsmarknad som efterfrågar den procent som inte vill läsa vidare på Universitet. Dagens relativt höga arbetslöshet bland den ålderskategori som går ut gymnasiet visar tyvärr på att någonstans i upplägget brister det. Förhoppningsvis är det så att fler friskolor startas med bättre fokus på vad arbetsmarknaden efterfrågar både på kort och lång sikt. Det gynnar också den kommunala skolan som naturligtvis måste bli bättre på samma saker. Tänk tanken om det kunde vara så att alla avgångselever som ville visste att den första september hade jag att infinna mig på företaget x eller inom organisation y. Jämför med sextio talets manliga elever som efter studentfesten på morgonen därpå hade att infinna sig på tilldelad plats inom Försvaret. Det var en viss trygghet och tid till att tänka på vad som skulle hända ett år senare. Dessutom fick de värnpliktiga lön och avstod man från cigaretter och för mycket uteliv blev ekonomin inga problem med gratis husrum och mycket god mat. Tyvärr får inte mer än en liten procent uppleva den kamratskap och gemenskap som militär livet innebar för de som tyckte om lumparlivet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0